Ringsaker Vekter- og brannvernmuseum.
1. etg. På Garveriet  
   
   
 
Brannbil Ford 817 T
Årsmodell -> 1938
Type -> 817 T
Totalvekt -> 4500 kg
Motor/drift -> V8 bensin 85 hp 2-hjulstrekk
Påbygg -> Sørholts Verksted, karosserifabrikk Stange
Mannskap -> 6
Utstyr -> 2 API (Aktiebolaget Pumpe Industri) 80
             motorsprøyter. Kapasitet 600 liter vann pr. minutt.
               Skjøtestige. Slede for motorsprøyte. 2 brannseil. 
               900 meter 2 1/2" slange, 6 strålerør hvorav 3 
               regulerbare samt diverse småredskaper og tilbehør.
Bilen har ikke vanntank så man måtte ut å finne vann når
man kom fram. De tilhørene motorsprøytene er ikke
lettevektere så det kunne være en tung jobb å skaffe
slokkevann.
 
Innkjøpt av Ringsaker Brandkasse som den første 
ordentlige brannbil i Moelv. Før dette hadde det 
  blitt brukt vare og lastebiler til brannbiler.
  Bilen kostet i 1938 kr. 7.500,- og den var i bruk 

ved brannstasjonen i Moelv fra 1938 til 1956 i 
brandkassens tjeneste og fra 1956 til 1975 i 
komunens tjeneste etter at kommunen tok over 
brannberedskapen inklusive brannstasjonen 
og utstyret i 1956.
Bilen ble i 1975 solgt til privat eie på Tynset for 
kr. 1.800,- Den ble videre solgt til en annen eier 
  og har tilbrakt tiden på Jæren og i Trøndelag. 
  Den siste eieren foretok overhaling av motoren 
og noe andre reparasjoner før Ringsaker Brandkasse 
køpte bilen tilbake i 1981 for kr. I 25.000,-. 
Brandkassen kostet på bilen nytt tak og setetrekk,
men den bærer preg av å ha stått ute og trenger 
oppussing. Den siste eieren før brandkassen måtte 
også fjerne ett søkelys på taket og eksosrørene som
sørget for oppvarming av førerhus og utstyrsrom for
  å få bilen godkjent hos biltilsynet.
   

 
   
   
Budstikke
 
Kopi av 1830 modell
 
Ringsaker prestegjeld bestod av 10 
  budstikkeomganger.
   
  Bekjentgjørelser og nyheter ellers ble skrevet ned og 
  lagt i ei budstikke, og denne ble fraktet først til en gård 
  slik at folkene her gjorde seg kjent med innholdet før 
  de leverte budstikka videre til neste gård. 
  Slik gikk budstikka i ei bestemt rute og fungerte 
  omtrent som ei postrute i dag.
   
Feiere.
 
I første halvdel av 1800-tallet ble på landsbygden 
feiingen utført enten av beboerne selv eller av 
”omgangsfeiere”, som gikk fra gard til gard ofte i 
flere bygder. De hadde ikke noen bestemt godtgjørelse. 
Feiingen ble betalt enten feierens forlangende eller 
etter hva en ble enige om i hvert enkelt tilfelle. Ofte 
hørte det med at feieren skulle ha en dram eller to når 
han kom ned fra pipen. I denne tiden var det ikke så 
lite privat brennevinsvirksomhet utover bygdene så 
det traktementet falt som regel ikke så dyrt.
Ved opprettelse av de lokale brannkassene var klar 
over at det trengtes en ordning med fast feier. 
   
   
Vekter.
 
VERDENS ELDSTE YRKE?
 
Så lenge det har vært noen å våke over har det 
vært vektere i en eller annen ”utgave”. 
Til alle tider på alle tettsteder har vekterens sang
i natten vært liflig klang i de sovende borgeres ører. 
Den er således intet særnorsk fenomen. 
Foruten å holde brannvakt utførte de enkle 
politioppgaver. De skulle skille slåsskjemper, 
lose berusede trygt hjem, rope ut tiden, 
angi vindretningen, tenne gatebelysningen. 
I instruksen lå det å begrave ved. 
   
 
 
Røykdykker utstyr, gassmasker etc,
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
4-manns håndpumpe
 
4-mannssprøyte. Type: Aadals Brug No 1.
Årstall 1880. Ble laget på Ådalsbruk i Løten 
som laget mange brannsprøyter
Denne sprøyte kommer fra Brovold i Moelv 
og har hjulgang som gjorde det lettere å 
transportere sprøyta til brannen. Hadde 2’’ slange
og rommer ca. 175 liter vann.
   
   
Motorsprøyte
 
Motorsprøyte. Type: Coventry Climax F.W.M.P modell
Årsmodell 1965. Produsent Coventry Climax Engines 
Ltd. England. Kapasitet: 250 gallon ved 100 PSI. 
Ca 950 liter pr. minutt ved 7 kg trykk. Vekt 140 kg 
(innsatsklar)
Pumpa ble brukt i Mesnali fra 1965 til 1992 da den 
ble solgt til Gunnar Hippe a.s. som gav pumpa til 
brannmuseet i 1996 etter en motorskade.
   
   
 
Slangekjerre. 
 
Laget på Moelven Brug. Kjerra hadde 
originalt 3 slangetromler oppå med slanger pårullet. 
Da kunne man ta kjerra å trille av gårde og slangene 
ble langt ut ettersom. le i sin tid levert til Moelven 
Brannvesen
 
 
   
   
Brannbil Willys Overland
 
Årsmodell -> 1954
Type -> 6-226 4WD Dispatcher
Totalvekt -> 2130 kg.
Motor -> R6 bensin, Hurricane 226 cu.in.(3,7 liter) 115 hp.
Drift -> 4-hjulstrekk
Påbygg -> Skog- og industribrannbil for 5 mann
Pumpe -> Champion, 300 gallon pr. min. (1135 liter pr. min)
Vanntank -> 500 liter
 
 
Utstyr -> Akron Brass vannkanon, håndslokker pulver,
                håndslokker CO2 og slanger, strålerør og armatur.
   
 
 
 
Brannbil Chevrolet 3800
 
Årsmodell -> 1987
Type -> 3800, 1 ton
Totalvekt ->
Motor -> V8 Trademaster 265 cu.in 155 hp
Drift -> Napco Power-Pak 4-hjulstrekk og "Detroit-locker"
           differensialsperre på bakaksel
Påbygg-> Manskapsbil for 6 mann
Pumpe -> Wilh- Ruberg normal/høytrykk, 2.800 l/min (normal)
  Slange-
  trommel -> 2x60 meter høytrykkslange med Meers høytrykk
                   strålepistol
  Vanntank -> 650 liter
  Utstyr -> Heisestige, slanger, strålerør og armatur samt    
                vanlig brann/redningsutstyr. Var i aktiv tjeneste
                utstyrt med røykdykkerutstyr, og redningsverktøy
                til bilulykker etter at brannvesenet begynte med
                den slags oppdrag.
   
  Bilen ble innkjøpt til Moelv av Ringsaker kommune med 
  støtte fra Ringsaker Brandkasse og var i tjeneste fra 
  1958 til 1984. Karosseriet er spesielt ved midtgangen 
  og at alt utstyret måtte inn og ut bakdøra. 
 
 
Det vanlige er at karosseriet har dører på siden og bak
  slik at utstyret kan nås utenfra. Bilen har lavt tyngepunkt
  og gode kjøreegenskaper, noe som har vært en sjeldenhet
  blant amerikanske brannbiler med norsk påbygg,og har
  vel vært den beste av de amerikanske bilene i Ringsaker.
  Bilen ble ganske raskt påmontert ekstra luftinntak til 
  motoren fordi den kokte lett under hard kjøring i motbakker. 
  Varmgangen i motorenskyldes at pumpa dekker det som
  skal være luftinntak. Det som passet best og ble valgt 
  var utrolig nok luftinntak fra Skoda Oktavia. Dette er
  nok verdens eneste 1957 Chevrolet med Skoda Oktavia grill.
  Bilen har også omformer til 220V strøm til lyskasteren på
  taket
   
   
   
Brannkasser
Slik startet Brannkassene sin virksomhet i Hedmark
1809
Det Kgl. Selskap for Norges Vel opprettet lokale 
foreninger i hvert prestegjeld- De såkalte 
Sogneselskapene som igjen stiftet Brannkasser.
1883
Ringsaker Brannkasse var den første Brannkasse 
som ble stiftet i Hedmark, og som er landes eldste 
  brannkasse i kontinuerlig drift siden starten.